Employer branding verschuift van “voor wie werk jij?” naar “met wie werk jij?”

Uitzendgigant Randstand, brengt op 26 april haar jongste onderzoeksrapportage uit:”Onweerstaanbaar voor talent, met de kracht van employer branding”. Ruim 5.000 bedrijven uit 30 landen geven in het onderzoek hun visie op de markt en werknemers geven aan wat een organisatie aantrekkelijk voor ze maakt. Entrepreneurability deed haar eigen onderzoek en komt op 15 mei aanstaande met onderzoek dat het verschil tussen werven voor gen Y en X inzichtelijk maakt. Wat zegt Randstad in de sneak preview over aantrekkelijkheid van organisaties? 

Directeur arbeidsmarkt van Randstad, Marjolein ten Hoonte schetst wat werkgevers zorgen baart: ‘Organisaties staan voor een grote opgave. De huidige economische groei maakt het aantrekken en behouden van talent uitdagend. Ook wordt van werkgevers verwacht dat ze uitdagingen op het gebied van technologie en digitalisering het hoofd bieden. Hoe pak je employer branding aan in een markt die volop in beweging is?”

Verandering in organisatiestructuren

Om snelle ontwikkelingen in markten en bij afnemers/consumenten bij te houden, veranderen organisaties hun structuur, zo blijkt uit het onderzoek. Bij dit ‘design for adaptability’ verlaten organisaties oude hiërarchische organisatorische structuren om te schakelen naar een model waar werk gedaan wordt in wisselende teams, projecten en rollen. Dat heeft ook gevolgen voor medewerkers. “De voortdurende druk op organisaties om zich aan te passen leidt tot een behoefte aan agility. Oude structuren worden steeds meer vervangen door netwerken van mensen en teams. Dit vereist een goed begrip van de vaardigheden van elke medewerker. De verhoudingen waarin mensen werken, veranderen nadrukkelijk ook. Van ‘vóór wie werk jij’ (traditioneel), naar ‘met wie werk jij?” 

Employer branding

Verder is het onderzoek een warm pleidooi voor employer branding. “Uit LinkedIn- onderzoek blijkt dat een sterk employer brand een bedrijf 10% loonkosten kan besparen; ook de kosten per werving liggen 46% lager in bedrijven met een sterk employer brand. Ook is het verloop van medewerkers in bedrijven met een sterk employer brand gemiddeld 28% lager”, zeggen auteurs.
Hoe dat moet? Een ‘goede employee experience’ creëren? Daarvoor geeft Randstad wel wat tips. Deze employer value propositions (evp’s) geven al een klein beetje richting. Op 26 april komt het onderzoek uit.

Bron: Randstad. (2018, 5 april). Onweerstaanbaar voor talent , met de kracht van employer branding.. Geraadpleegd op 6 april 2018, van https://www.randstad.nl/werkgevers/kenniscentrum/employer-branding/over-de-randstad-award

Susanne van Dijk
'I create and facilitate growth for businesses, in teams and for entrepreneurs. In business by capturing as much market value as possible. In teams and for entrepreneurs by coaching talents to get back into flow an use their entrepreneurial abilities to maximize team value.'