Wat is Waarde?

Dit artikel is niet gratis. Maar hoeveel is het waard? Ik besteed er enige tijd aan om over dit onderwerp na te denken, ik schrijf wat, lees terug. Maar wat is de waarde van dit artikel? Dat verschilt per individu. Helpt dit artikel je om de tijd te doden? Of ben je in een zoektocht naar de ultieme definitie van waarde? Geeft dit artikel je een geldig idee waar je miljoenen mee zult verdienen? Wat is de waarde van dit artikel?

In veel van de trainingen die ik in de afgelopen jaren heb gegeven kwam de term ‘waarde’ voor. De discussie draaide rondom het maximaliseren van waarde en het definiëren van wat waarde is. Ook bij de verschillende consultancy opdrachten was dit een vraagstuk. Wat maakt de dienst die ik lever een bepaald uurtarief waard? Ik weet dat ik waarde toevoeg, de dingen die ik aanbied een situatie beter kunnen maken of in ieder geval mensen inspireert om anders naar dingen te kijken of te doen. Maar wat rechtvaardigt een bepaald bedrag (per uur, per dag)?

Producten ten opzichte van diensten

Bij producten ligt dit wat gemakkelijker. Je kunt vaststellen wat de verschillende onderdelen kosten en hoeveel tijd het kost om een product in elkaar te zetten klaar om geleverd te worden tel hier een winstmarge en een dosis belastingen bij op en daar is de waarde van het product. De waarde van een dienst (met name diensten) hangt af van de perceptie van waarde.  Hoe kwantificeer je dan die perceptie als men vraagt wat jouw dienst kost? Lastig. 

Vaak zeg ik gekscherend dat ik voor het echt maken van impact maar 5 minuten per dag werk maar dat ik daar wel 8 uur voor aanwezig moet zijn.

Een flinke worsteling blijft dit voor de dienstensector. Wat rechtvaardigt een bepaald tarief? Een vergoeding per uur lijkt nog steeds de meeste geaccepteerde standaard maar het kan ook anders.

Wat is ons prijsmodel?

Tegen dit vraagstuk liepen wij aan toen wij besloten om een aantal van de materialen en workshops die wij hebben als online cursus aan te gaan bieden. Voor de schaalbaarheid van ons werk een grote stap voorwaarts. Wij kunnen een groter publiek bereiken dan wanneer je een fysieke workshop aanbiedt. 

Iedereen kan de cursus doen op een tijdstip en een tempo dat hem of haar uitkomt. Dat is een grote stap in waarde. Daarnaast kun je een consistente kwaliteit aanbieden en hoef je slecht een keer een inspanning te doen om de eerste versie online te zetten. Onderhouden en verder doorontwikkelen van het materiaal daargelaten.

De grote vraag is dan, wat is het waard? Wat zijn mensen bereid te betalen voor een online cursus? Geen idee… 

Toen ontdekten wij de ‘No Agenda Show’ en hun ‘Value for Value‘ model en daar ligt wat ons betreft het antwoord.

Value for Value model

Eigenlijk heel eenvoudig. Jij als gebruiker wordt gevraagd om de waarde te delen die je haalt uit onze diensten en content. Dit betekent in de meeste gevallen het betalen van een bedrag. Maar ook alternatieve bijdragen zijn welkom.

Waar bij veel diensten een vast bedrag wordt gevraagd bepaald door de leverancier draaien wij de rollen om. Jij bepaalt zelf de waarde. Heeft het geen waarde voor je, dan lever je niets terug.

Op deze wijze leggen wij de verantwoordelijkheid bij jou om kritisch te zijn of de dienst daadwerkelijk waardevol is en om zelf te bepalen in welke vorm, hoeveelheid en mate zij deze waarde delen.

Wij krijgen zo direct terugkoppeling van de waarde die wij leveren en kunnen op deze wijze een balans vinden tussen de tijd die wij investeren en hoeveel dat oplevert.

Uitproberen

Wil je dit artikel delen?

Share on whatsapp
Share on Whatssapp
Share on linkedin
Share on Linkdin
Share on twitter
Share on Twitter
Share on facebook
Share on Facebook

Producer Worden?

Als onze content jou waarde geeft, dan vragen wij je deze waarde met ons te delen.

Updates ontvangen?

Bel mij!

Laat je gegevens achter en wij nemen contact met je op!