Het ontstaan van het Value for Value Model.

Wat is de compensatie die je vraagt voor de diensten die je levert? Bepaal jij de waarde die het vertegenwoordigd of laat je dit aan de gebruiker van de dienst? Het ‘Value for Value’ model legt die vraag wat de waarde van een dienst is bij de gebruiker zelf. Hoe is dat ontstaan? Wat levert het op en welke verantwoordelijkheid geeft dit de leverancier van de dienst?

Een korte geschiedenis 

Het ontstaan van het ‘Value for Value’ model ligt bij Adam Curry en John C. Dvorak. Voor de oudere lezers is Adam Curry bekend als voormalig VJ bij MTV. Ook staat hij online bekend als de ‘Podfather’. Een van de grondleggers van Podcasting. Al meer dan 13 jaar hebben de twee heren een tweewekelijkse podcast, de ‘No Agenda Show‘. Deze podcast is vrij beschikbaar om te beluisteren en je hoort geen enkele reclame. De podcast is daarmee volledig onafhankelijk. Je kunt je voorstellen dat een podcast over actualiteiten. Die twee keer per week wordt gemaakt  en een lengte heeft van ongeveer 3 uur. Een flinke hoeveelheid tijd en energie vergt om te maken en voorbereiden. Zoveel vrije tijd heeft niemand zomaar over. Hoe doen ze dat dan? hoe is daar een 13 jaar durende podcast uit ontstaan?

Value for Value Model

Eigenlijk heel eenvoudig. De luisteraar wordt gevraagd om de waarde die zij halen uit het luisteren naar de podcast met hen te delen. Dit betekent in de meeste gevallen het betalen van een bedrag, dit kan eenmalig of structureel van aard zijn. Maar ook alternatieve bijdragen zijn welkom. Zoals het ontwerpen van een cover voor een podcast aflevering. Of hulp bij het ontwikkelen van het platform. Maar ook het delen van nieuwswaardige feiten. 

Doneren

Dit model is niet hetzelfde als een donatie. Donaties zijn een schenking of gift om een bepaalt doel te bereiken. Het is een daadwerkelijke vergoeding voor een geleverde dienst. 

Waar bij veel diensten een vast bedrag wordt gevraagd dat is bepaalt door de leverancier draait men voor deze podcast de rollen om. De luisteraar bepaalt zelf de waarde. Heeft de podcast geen waarde voor je, dan lever je niets terug. 

Op deze wijze leg je de verantwoordelijkheid bij de consument om kritisch te zijn of de dienst daadwerkelijk waardevol is en hen zelf te bepalen in welke vorm, hoeveelheid en mate zij dit delen. De makers krijgen zo direct terugkoppeling van de waarde die zij leveren en kunnen op deze wijze een balans vinden tussen de tijd die zij investeren en hoeveel dat oplevert.

Vrijheid en onafhankelijkheid

Dit model geeft de maker een enorme vrijheid. Je wordt beloond door de mensen die je bijdrage waardevol vinden en je zult soms verbaasd zijn hoeveel meer waarde dit is dan je zelf zou verwachten. In de wereld van digitale media (podcasts, vlogs etc) zijn advertenties en sponsoring de norm. Dit beperkt wel de vrijheid van de maker, vaak omdat de adverteerder of sponsor een bepaalde verwachting heeft welke boodschap jij brengt. De schaduwzijde hiervan is inmiddels ook meer dan bekend, als je iets maakt of doet dat niet past bij de doelstellingen van de adverteerder, ongeacht wat de consument er over denkt, dan ben je je inkomsten kwijt. Met het ontstaan van het ‘Value for Value’ model geeft makers en consument de ruimte om samen te ontdekken waar de waarde zit!

Geen trucs

Voor het leveren van welke dienst dan ook zou ‘Value for Value’ de norm moeten zijn. Elk individu, team of organisatie verkeerd in haar eigen unieke situatie. De dienst kan wel een kern raken maar hoe groot de impact en de waarde van deze dienst is blijft subjectief. Door allerlei trucs in te bouwen verkoopt men diensten vaak als overzichtelijk stappenplan, proces dat gevolgd dient te worden of een andere succesformule. Daar plakt men een aantrekkelijk vergoeding op en voor het gros van de mensen die aannemen dat dit werkt slaat dit aan. Het Value for Value model geeft geen ruimte voor trucs. Het legt de verantwoordelijkheid van het leveren van waarde bij de maker en het waarderen van de waarde bij de ontvanger.

Dit model houdt de No Agenda Show al 13 jaar draaiende. Entrepreneurability zal dit model ook gaan omarmen, vanaf nu. Wat was dit artikel jou waard? Help ons mee nog meer waarde te leveren.

Wil je dit artikel delen?

Share on whatsapp
Share on Whatssapp
Share on linkedin
Share on Linkdin
Share on twitter
Share on Twitter
Share on facebook
Share on Facebook

Producer Worden?

Als onze content jou waarde geeft, dan vragen wij je deze waarde met ons te delen.

Updates ontvangen?

Bel mij!

Laat je gegevens achter en wij nemen contact met je op!