Waarom wij overgaan op ‘Value for Value’!

Dit artikel is niet gratis. Maar hoeveel is het waard? Ik besteed er enige tijd aan om over dit onderwerp na te denken, ik schrijf wat, lees terug. Maar wat is dan waarde van dit artikel? Dat verschilt per individu. Helpt dit artikel je om de tijd te doden? Of ben je in een zoektocht naar de ultieme definitie van waarde? Of worstel je zelf met het bepalen van de waarde van jouw diensten? Wat is de waarde van dit artikel?

Wat is Waarde?

In veel van de trainingen die ik in de afgelopen jaren heb gegeven kwam de term ‘waarde’ voorbij. De discussie draaide rondom het maximaliseren van waarde en het definiëren van wat waarde is. Ook bij de verschillende consultancy opdrachten was dit een vraagstuk. Wat maakt de dienst die ik lever een bepaald uurtarief waard? Ik weet dat ik waarde toevoeg, de dingen die ik aanbied om een situatie beter kunnen maken. Of in ieder geval inspireer ik mensen om anders naar dingen te kijken of te doen. Maar wat rechtvaardigt een bepaald bedrag (per uur, per dag)?

Producten ten opzichte van diensten

Bij producten ligt dit wat gemakkelijker. Je kunt vaststellen wat de verschillende onderdelen kosten en hoeveel tijd het kost om een product in elkaar te zetten. Klaar maken om geleverd te worden. Tel hier een winstmarge en een dosis belastingen bij op. En daar is de waarde van het product. De waarde van een dienst (vooral diensten!) hangt af van de perceptie van waarde. Hoe kwantificeer je dan die perceptie als men vraagt wat jouw dienst kost? Lastig. 

Vaak zeg ik gekscherend dat ik voor het echt maken van impact maar 5 minuten per dag werk maar dat ik daar wel 8 uur voor aanwezig moet zijn.

Dit blijft een flinke worsteling voor de dienstensector. Wat rechtvaardigt een bepaald tarief? Een vergoeding per uur lijkt nog steeds de meeste geaccepteerde standaard, maar het kan ook anders! 

Wat is ons prijsmodel?

Tegen dit vraagstuk liepen wij aan toen wij besloten om een aantal van de materialen en workshops online cursus aan te gaan bieden (hierover later meer!). Voor de schaalbaarheid van ons werk, een grote stap voorwaarts. Wij kunnen een groter publiek bereiken dan wanneer je bijvoorbeeld een fysieke workshop aanbiedt. 

Iedereen kan de workshop doen op een tijdstip en tempo dat hem of haar uitkomt. Dat is een grote stap in waarde. Daarnaast kun je een consistente kwaliteit aanbieden en hoef je slechts een keer een inspanning te doen om de eerste versie online te zetten. Onderhouden en verder doorontwikkelen van het materiaal daargelaten.

De grote vraag is dan, wat is het waard? Wat zijn mensen bereid te betalen voor een online workshop? Geen idee… 

Toen ontdekten wij de ‘No Agenda Show’ en hun ‘Value for Value‘ model en daar ligt wat ons betreft het antwoord.

Een korte geschiedenis 

Het ontstaan van het ‘Value for Value’ model ligt bij Adam Curry en John C. Dvorak. Voor de oudere lezers is Adam Curry bekend als voormalig VJ bij MTV. Ook staat hij online bekend als de ‘Podfather’. Een van de grondleggers van Podcasting. Al meer dan 13 jaar hebben de twee heren een tweewekelijkse podcast, de ‘No Agenda Show‘. Deze podcast is voor iedereen beschikbaar om te beluisteren en je hoort geen enkele reclame. 

No alt text provided for this image

De podcast is daarmee volledig onafhankelijk. Je kunt je voorstellen dat een podcast over nieuws en actualiteit. Die twee keer per week wordt gemaakt en een lengte heeft van ongeveer 3 uur. Een flinke hoeveelheid tijd en energie vergt om te maken en voorbereiden. Zoveel vrije tijd heeft niemand zomaar over. Hoe doen ze dat dan? Hoe is daar een 13 jaar durende podcast uit ontstaan?

Eigenlijk heel eenvoudig. De luisteraar wordt gevraagd om de waarde die zij halen uit het luisteren naar de podcast met hen te delen. Dit betekent in de meeste gevallen het betalen van een bedrag, dit kan eenmalig of structureel van aard zijn. Maar ook alternatieve bijdragen zijn welkom. Zoals het ontwerpen van een cover voor een podcast aflevering. Of hulp bij het ontwikkelen van het platform. Maar ook het delen van nieuwswaardige feiten. 

Value for Value model

Eigenlijk is het ‘Value for Value’ model heel eenvoudig. Jij als gebruiker wordt gevraagd om de waarde te delen die je haalt uit bepaalde diensten of content. Dit betekent in de meeste gevallen het betalen van een bedrag. Maar ook alternatieve bijdragen zijn welkom.

Waar bij veel diensten een vast bedrag wordt gevraagd bepaald door de leverancier draaien dit model de rollen om. Jij bepaalt zelf de waarde. Heeft het geen waarde voor je, dan lever je niets terug. Op deze wijze leggen het de verantwoordelijkheid bij jou om kritisch te zijn of de dienst daadwerkelijk waardevol is en om zelf te bepalen in welke vorm, hoeveelheid en mate zij deze waarde delen.

Makers krijgen zo direct terugkoppeling van de waarde die zij leveren en kunnen op deze wijze een balans vinden tussen de tijd die zij investeren en hoeveel dat oplevert.

Hetzelfde als doneren?

Dit model is niet hetzelfde als een donatie. Donaties zijn een schenking of gift om een bepaalt doel te bereiken. Het ‘Value for Value’ model draait om een daadwerkelijke vergoeding voor een geleverde dienst. 

Waar bij veel diensten een vast bedrag wordt gevraagd dat is bepaalt door de leverancier draait men voor de No Agenda podcast de rollen om. De luisteraar bepaalt zelf de waarde. Heeft de podcast geen waarde voor je, dan lever je niets terug. 

Vrijheid en onafhankelijkheid

Dit model geeft de maker een enorme vrijheid. Je wordt beloond door de mensen die je bijdrage waardevol vinden en je zult soms verbaasd zijn hoeveel meer waarde dit is dan je zelf zou verwachten. In de wereld van digitale media (podcasts, vlogs etc) zijn advertenties en sponsoring de norm. Dit beperkt wel de vrijheid van de maker, vaak omdat de adverteerder of sponsor een bepaalde verwachting heeft welke boodschap jij brengt. 

De schaduwzijde hiervan is inmiddels ook meer dan bekend, als je iets maakt of doet dat niet past bij de doelstellingen van de adverteerder, ongeacht wat de consument er over denkt, dan ben je je inkomsten kwijt. Met het ontstaan van het ‘Value for Value’ model geeft het makers en consument de ruimte om samen te ontdekken waar de waarde zit!

Introductie van de producent

In het ‘Value for Value’ model bepaald de gebruiker zelf de waarde voor de geleverde dienst. En zij delen dit vervolgens met de makers. Dit maakt hen een producent.

Een producent stelt met zijn of haar bijdrage de makers van een dienst in staat om meer waarde te leveren of waarde te blijven leveren. Deze term kom je vooral tegen in de entertainmentindustrie en media. Een definitie:

Een producent is een persoon of organisatie die de zakelijk en financiële leiding heeft over een artistiek proces.(wikipedia)

En dat is precies wat er gebeurd. Omdat de producent bepaald met hun bijdrage wat er mogelijk is. Zonder hun bijdrage geen dienst en hoe groter de bijdrage hoe meer er mogelijk is.

Value for Value in de praktijk

Iedereen is al eens met dit model in aanraking gekomen. De muziek in de winkelstraat speelt in principe gratis. Toch ligt de instrumentenkoffer voor de artiest om je uit te nodigen jouw waarde te delen voor de geleverde dienst (muziek). Je bent niet verplicht iets te geven. Kan dit uit? Blijkbaar wel, zolang genoeg mensen geld geven en dit opweegt tegen de tijd en kosten die de muzikant maakt werkt dit uitstekend. Hoe beter de artiest en hoe drukker de straat des te meer deze zal verdienen. Meer voorbeelden uit onze praktijk.

Spontaan Coachingsgesprek

Tijdens een van de eerste gesprekken die ik voerde met Susanne (co-founder Entrepreneurability) over het Company of Owners model monde dit gesprek uit in een coachingsgesprek voor mijzelf.

Het gesprek was dusdanig waardevol voor mij dat ik haar vroeg hier een factuur voor te sturen. In eerste instantie weigerde zij dit, maar na enig aandringen kwam er een factuur met de waarde die ik het gesprek vond hebben. Value for Value!

Workshop met meer waarde

Een van de eerste workshops die ik verkocht was bij een grote development organisatie. De leidinggevende was enthousiast over de inhoud van mijn voorstel dat ik had gedaan. Hij zag de waarde en zag mij, met mijn ervaring, als de juiste persoon om deze workshop de leiden. Hij wist dat ik net was gestart als zelfstandig ondernemer en vroeg mij om een hoger bedrag voor de workshop in rekening te brengen. Je levert veel meer waarde dan dat je nu vraagt! Verdubbel dit bedrag gerust! Ik vroeg te weinig waarde voor de door mij geleverde waarde!

Bepaal zelf factuurbedrag

De laatste organisatie waar ik voor werkte organiseerde speciale thema avonden voor verdere verdieping aan oud cursisten. Deze avonden waren gratis maar aan het einde van de avond vroegen wij om feedback en wat zij de waarde vonden van deze avond. Dit bedrag zou aan hen worden gefactureerd. Als maatstaf gaven wij een geschatte waarde aan van ongeveer 400 euro.

Entrepreneurability goes Value for Value

Waarom wij dit model ook omarmen? Dit heeft alles te maken waarom wij met Entrepreneurability zijn begonnen. Wij geloven in het onderscheidende vermogen van ondernemende vaardigheden. Ons doel is om zoveel mogelijk mensen te inspireren om initiatief te nemen, besluiten te nemen, te innoveren en de risico’s te dragen. 

Wij zijn er tevens van overtuigd dat hiervoor geen standaard proces, methode of framework bestaat en dat ieder mens, team en organisatie in zijn eigen unieke context opereert. Dus wat wij kunnen doen is content maken die jou inspireert, die je aan het denken zet en in actie brengt. Daarmee mogelijk waarde voor je leveren. 

Hoeveel dat waard is? Wij vinden dat het niet aan ons is om daar een prijskaartje aan te hangen. Wij stellen het ter beschikking, aan jou om de waarde te bepalen en met ons te delen?

Dus jullie geven alles gratis weg?

Nee, het is niet gratis!

Wij stellen onze kennis beschikbaar en leggen bij jou de verantwoordelijkheid om de waarde die het je geeft met ons te delen.

En ja, dat vinden wij ook spannend! Er zullen genoeg mensen misbruik maken van deze situatie en het als gratis beschouwen. Maar dat is voor ons geen reden om dit niet te doen. 

Stel je voor, je koopt een bos bloemen voor die speciale persoon in je leven. Maar je bent je portemonnee vergeten. De bloemist zegt tegen je: “Joh, vervelend dat je nu niet kunt betalen maar neem die bloemen gewoon mee en betaal anders aan het einde van de dag of de volgende keer!” 

Wat zou je doen? De meesten zullen diezelfde dag alsnog langsgaan om te betalen en voor altijd een positieve associatie hebben bij deze bloemist. Enkelen zullen denken, mooi gratis bloemen en nooit meer bij die bloemist bloemen halen. Kies zelf maar.

Wij zullen heel erg jammer vinden als mensen onze waarde als gratis beschouwen. Onze tijd en kennis zijn niet gratis en zonder ‘value for value’ kunnen wij geen nieuwe waarde of betere waarde leveren.

Nu de vraag die je wist die zou komen!

Wat is dit artikel jou waard? Produceer mee voor nog meer waarde! het is misschien even wennen maar als je tot hier bent gekomen met lezen zal er ongetwijfeld waarde hebben gezeten in dit artikel! Deel dit met ons! Vragen? Vragen!

No alt text provided for this image

Wil je dit artikel delen?

Share on whatsapp
Share on Whatssapp
Share on linkedin
Share on Linkdin
Share on twitter
Share on Twitter
Share on facebook
Share on Facebook

Producer Worden?

Als onze content jou waarde geeft, dan vragen wij je deze waarde met ons te delen.

Updates ontvangen?

Bel mij!

Laat je gegevens achter en wij nemen contact met je op!