Gratis komt met een grote prijs

Kan je iets aan de prijs doen voor mij? Zit er nog wat korting in? Wat is het minimumtarief dat je vraagt? De onderhandeling over de prijs volgen vaak pas nadat mensen zijn lekker gemaakt van de potentiële waarde. De klant wil zo goedkoop mogelijk tarief (liefst gratis) om een verkeerde inschatting van de waarde te voorkomen. De leverancier een zo hoog mogelijke prijs om kosten en investeringen te dekken. Maar wanneer weet je de feitelijke waarde van je dienst? Wat nou als je de waardebepaling aan de klant over laat tijdens het gebruik van de dienst en deze gewoon beschikbaar stelt? Door het introduceren van een extra keuze op zoek naar maximale waarde.

Gratis weggeven?

Maar dan geef je je diensten dus gratis weg? Nee, wij geven niets gratis weg. In onze zoektocht naar ons prijsmodel voor de producten en diensten die wij maken voelden wij ons niet prettig om zelf de waarde te bepalen. Wij stellen onze kennis beschikbaar en leggen bij jou de verantwoordelijkheid om de waarde die het je geeft met ons te delen. Deze kennis verzamelen en beschikbaar maken kost tijd. Daar wel moet iets tegenover staan. Hiervoor stellen wij ons volledig afhankelijk van de gebruiker op om zodoende directe en eerlijke feedback te krijgen over de geleverde waarde.

De prijs van gratis

Het probleem met iets gratis weggeven is dat het geen houdbare strategie is. Natuurlijk zijn er uitzonderingen zoals populaire Youtuber MrBeast. Maar met name online is er veel gratis te verkrijgen. In de vroege dagen van het internet was er al de site gratiz.nl. En deze pagina ziet er nog steeds lekker nostalgisch uit. Deze site verzamelt allerlei online acties waar je gratis producten of diensten kunt ontvangen. Maar is dit echt gratis? Deze producten of diensten betaal je vaak op een andere manier terug. Bijvoorbeeld door het achterlaten van je persoonlijke gegevens, het invullen van een vragenlijst. Je betaalt met informatie.

Data, kwaliteit of volledigheid is de prijs

Is facebook gratis, of google of LinkedIn? Dat lijkt zo, sterker nog er wordt de illusie gewekt dat deze diensten gratis zijn, maar je betaald met jouw data. En deze data verkopen deze organisaties weer door aan adverteerders om jou ‘relevante’ advertenties te bieden op basis van jouw gedrag.

Gratis webinar, gratis e-learning, gratis e-book? Let’s call it what it is? Het is sales, het is marketing, het is betalen met jouw gegevens. Het is alles behalve gratis! Dat is niet erg en mag gewoon maar wees je bewust van dat je op een andere wijze betaald.

Mailinglist of registratie

De meest voorkomende tactiek is dat je door het afnemen van een dergelijke dienst of product minimaal je e-mail adres moet achterlaten. Of mogelijk zelf nog meer informatie, zoals type en omvang van jouw organisatie. Of jouw functie, zodat men kan filteren op de mensen die een koopbeslissing kunnen en mogen nemen. Op deze manier staat de deur open om regelmatig ‘geïnformeerd’ te worden over nieuwe ontwikkelingen. De prijs is hierbij dus jouw informatie en toestemming die je geeft voor reclame uitingen in de toekomst.

Lagere Kwaliteit

De investering die een leverancier maakt in het gratis beschikbaar stellen van een dienst willen zij vaak zo klein mogelijk houden. Het gaat immers ten koste van de tijd en middelen die beschikbaar zijn voor de klanten die wel betalen voor de dienst.Immers: “Is het niet heel erg goed? Ach het was toch gratis!” zul je zelf vast ook wel eens gedacht hebben.

Teasers/ sneak preview

Veel producten en diensten die gratis ter beschikking worden gesteld bevatten niet alle elementen. Je krijgt slechts een indruk van wat de mogelijk waarde is. Je wordt lekker gemaakt met een klein proefblikje van de nieuwste cola smaak. Twee slokken en het is op en hopelijk smaakt het naar meer. 

Uiteraard is er niets mis met deze verkoopstrategieën. Het is toegestaan om dit te doen, maar het is niet gratis. Je betaalt altijd wel op enige wijze, door middel van data, kwaliteit of volledigheid. Het is verkoop, sales, marketing. Als je geluk hebt haal je er waarde uit voor jezelf, als je pech hebt heeft het geen waarde maar heb je wel betaald.

Value for Value geeft een extra keuze

Om deze redenen hebben wij ervoor gekozen om de komende tijd onze kennis en content voor iedereen volledig beschikbaar te stellen. Dus zonder je in te schrijven voor een mailinglist. Je hoeft je niet te registreren. Dit is echter niet gratis maar zonder vooraf bepaalde prijs, die bepaal je zelf. Je krijgt een extra keuze op basis van volledige transparantie.

Prijs betaald, waarde onbekend

In een traditionele situatie bepaal je vooraf op basis van beschikbare informatie of je een dienst of product waardevol acht. Als je verondersteld dat er mogelijke waarde zit sta je voor de keuze of de vastgestelde waarde (prijs) van de leverancier op basis van jouw inschatting het waard zou kunnen zijn. Vervolgens kun je de vraag of de dienst of het product waardevol is beantwoorden na betaling en gebruik ervan. Prijs betaald, waarde onbekend.

Waarde bekend, prijs zelf bepaald.

In het Value for Value model start het proces met dezelfde informatie. Je maakt een inschatting of het product of dienst waardevol zou kunnen zijn. Vervolgens ben je direct in staat om de waarde ervan te onderzoeken. En zodra je dit hebt vastgesteld kun je zelf bepalen wat de waarde representeert.

Vervolgens komt het aan op vertrouwen, betaald met daadwerkelijk de prijs voor de geleverde waarde? Dat is de grote onbekende maar ook hier hebben wij een vertrouwen in mensen. Je hoeft niet elke keer of voor iedere stukje content de waarde te bepalen. Kies hiervoor een moment uit dat jou uitkomt. Zo zie je dat ook met mensen die doneren aan een goed doel, die geld geven aan een optredende straatmuzikant of waarde delen aan een podcast. Op een moment dat jou uitkomt en de hoeveelheid die jij juist acht. Value for Value!

Wil je dit artikel delen?

Share on whatsapp
Share on Whatssapp
Share on linkedin
Share on Linkdin
Share on twitter
Share on Twitter
Share on facebook
Share on Facebook

Producer Worden?

Als onze content jou waarde geeft, dan vragen wij je deze waarde met ons te delen.

Updates ontvangen?

Bel mij!

Laat je gegevens achter en wij nemen contact met je op!