Ondernemende vaardigheden
Video/Tekst

Het brein en innovatie

Les 23 Hoofdstuk 3 Module 3

Optimaliseren van factoren

Bovenstaande video spreekt voor zich en is het zeker waard om te kijken. Belangrijkste randvoorwaarden voor het activeren van innovatieve mindset: 3 brein netwerken zijn cruciaal voor het aanwakkeren van creativiteit

1- Executive attention network
  • Bewaard informatie in je werkgeheugen. 
  • Onderhouden van strategie
    • afremmen van voor de hand liggende reacties (dit belemmert creativiteit)


Aandacht is een belangrijk element in het mogelijk maken van creativiteit. Aandacht is de filter van alle prikkels die vanuit je brein komen en van buitenaf. Ga maar eens proberen om alle prikkels die ju ni ervaart waar te nemen. Grote kans dat je deze zin niet een meer leest omdat je aandacht is vervlogen naar iets anders.

Dit kost ook tijd. Zoals in de video aangegeven is je eerste reactie niet vaak de meest creatieve reactie maar meer een voor de hand liggende reactie. Geef jezelf de tijd, neem de tijd en breng het geduld op om te wachten op de volgende.

2- Imagination network
  • Dagdromen
  • Toekomstige doelen
  • Andermans perspectief aannemen


Ook hier speelt tijd weer een grote factor. Om creativiteit mogelijk te maken en andere aanpakken te verkennen moeten we alle prikkels die intern gebeuren de ruimte geven. Stilte als iemand vraagt om een nieuw idee is goed en nodig!

3 - Salience network
  • labelen van interessante en niet interessante dingen


Een onbewust proces waarin al een eerste filtering plaatsvind op basis van mate van interesse. Hierbij speelt ook de motivatie voor innovatie een rol. Als het probleem of de uitdaging niet jouw interesse heeft dan zul je brein door dit netwerk niet de andere netwerken voeden met interessante dingen.

Door hoe ons brein is geëvolueerd zijn wij in staat te denken in Wat als....gedachten. Laten we dit eens oefenen of we onze creativiteit kunnen aanzetten!

Reflectie

1.  Neem een minuut om je hoofd leeg te maken en een probleem te identificeren waar je deze week mee worstelt


2.  Stel jezelf nu vijf keer de vraag: wat als.....?

  • Dit heeft betrekking op het probleem dat je bezig houdt
  • Schrijf vervolgens op de verschillende wat als zinnen.
  • Bijvoorbeeld: Probleem is dat ik niet weet wat ik wil eten vanavond.
  • Wat als ik een keer een maaltijd oversla?
  • Wat als ik een maaltijd maak met de dingen die in de kast liggen?
  • Wat als ik twee keer zoveel tijd had om te kiezen wat ik wil eten?
  • etc.
  • Je hoeft nog niets hiervan te vinden.

3.  Sla de eerste twee zinnen over. Deze zijn waarschijnlijk de vragen die voor de hand liggen. Kies een van de andere drie 'wat als' vragen en geen jezelf een paar minuten de tijd om hier over te 'dagdromen'.


4.  Wat gebeurde er nadat je hierover hebt nagedacht. Welke nieuwe idee heb je opgedaan en wat is de eerste stap die je kunt nemen om hiermee aan de slag te gaan?


Pen

Bel mij!

Laat je gegevens achter en wij nemen contact met je op!