Ondernemende vaardigheden
Video/Tekst

Ondernemende vaardigheden in de praktijk

Les 5 Hoofdstuk 2 Module 1

Praktijk in actie

Ondernemende vaardigheden zijn er al. Er zijn al verschillende bedrijven die experimenteren met elementen van ondernemerschap.

Alle vier de onderstaande bedrijven erkennen dat het mogelijk maken van ondernemerschap noodzakelijk is, een geweldige manier van werken en natuurlijk ook allemaal mee worstelen. Experimenteren om de ideale cultuur en bestuursstructuren te vinden. Laat je inspireren!

RYSST (Rent Your Student Scrum Team)

Een kleine studenten startup RYSST (Rent Your Student Scrum Team) opgericht door twee software engineering studenten als onderdeel van een schoolopdracht. Ze identificeerden de noodzaak voor bedrijven om getalenteerde ingenieurs in een vroeg stadium te binden en studenten wilden een zinvolle baan hebben om ervaring op te doen en ook wat geld te verdienen.

Een geweldige combinatie en voortzetting voor bedrijven aangezien studenten beschikbaar zijn om 's nachts en tijdens vakanties te werken. Je huurt een team van studenten en als ze afstuderen, krijg je de eerste keus om ze aan te nemen. Onboarding is een fluitje van een cent, aangezien ze al bekend zijn met het product.

Een compleet nieuw concept dat gebruik maakt van de toenemende populariteit van het Scrum Framework en een tekort aan software engineers. Binnen enkele jaren hebben ze meer dan 50 studenten in dienst en starten ze een nieuwe vestiging in een derde universiteitsstad.

ITM Group

Een machinefabrikant met haar oorspring in de tabaksindustrie. Zij zijn hun kennis en ervaring veel breder aan het inzetten zoals voor het ontwikkelen van verpakkingsmateriaal voor wasmiddellen. Een zeer competitieve markt waar ITM dingen anders kan doen. Zelforganiserende productieteams zijn verantwoordelijk voor de ontwikkeling, montage en nazorg van een productielijn.

De leider van deze organisatie heeft er bewust voor gekozen om een deel van de ondernemersvaardigheden aan hun medewerkers te delegeren. Er is geen innovatieafdeling. “Ik respecteer persoonlijke initiatieven vanuit de werkvloer door mijn medewerkers uit te dagen om aan innovatieve projecten te werken. Ze zullen echter ook geïnspireerd worden om verantwoordelijkheid te nemen voor de toekomst van de klantrelaties. ” Dat vereist natuurlijk een bijzonder soort leiderschap. Bron

Incentro

Dit IT-bedrijf stuurt op geluk. Ze geloven dat wanneer hun werknemers tevreden zijn, ze hun klanten tevreden maken. Het hebben van een beleid zonder beleid en het leren van mensen om een evenwicht te vinden tussen zowel het persoonlijke, bedrijfs- als klantbelang heeft geresulteerd in meer en duurzame groei in winst en personeelsbestand sinds 2012.

Terwijl zij voortdurend experimenteren met aandelenopties voor werknemers (dat is niet echt creatief van natuurlijk) of als werknemers het budget verdelen om zelf in te zamelen en waar mensen worden aangemoedigd om nieuwe diensten te starten en nieuwe technologieën toe te passen, hebben ze hun portfolio in verschillende richtingen uitgebreid. 

Diensten starten en stoppen wanneer nodig en continu op zoek naar nieuwe interessante kansen, niet door een verkoopteam of innovatieteam maar door de eigen medewerkers. Ze leren ondernemen als ondernemer.

Netvlies

Een internetbureau met meer dan 50 internetprofessionals, met klanten als Dick Bruna's Nijntje, NautaDutilh en Karcher Nederland. Hun bureau heeft geen enkele manager in dienst. Elk van hun medewerkers past Entrepreneurability toe en tilt het naar een hoger niveau. Als u wordt geselecteerd om hun klant te zijn, wordt het werk dat gedaan moet worden op het intranet geplaatst, zodat alle medewerkers kunnen zien wie de meeste interesse heeft, de beste match. Als er een team is gevormd, heeft de opdrachtgever een officiële plek in het team.

Omdat teams het Scrum-framework toepassen, wordt elke klant een Product Owner. Deel uitmaken van het team, deel uitmaken van het proces en altijd in lijn zijn met wat er wordt gemaakt. Netvlies voegt vaak waarde toe aan de teams van hun klanten omdat ze niet alleen het gevraagde product of de service leveren, maar ook een manier van werken, inzichten in hoe te werken met high-performance teams en de kracht van samenwerking te behouden, terwijl ze ook individuele talenten eren.

Reflectie

1.  Welk verhaal zou jij willen delen over de ondernemende vaardigheden in jouw organisatie?


2.  Welke inspiratie haal je uit bovenstaande voorbeelden?

Pen

Bel mij!

Laat je gegevens achter en wij nemen contact met je op!