Ondernemende vaardigheden
Video/Tekst

Permission to play

Les 14 Hoofdstuk 1 Module 3

Toestemming voor initiatief

Het is onjuist om te veronderstellen dat een omgeving waarin initiatief nemen een flinke drempel vormt, dat er geen behoefte is aan initiatief. Men is het niet gewend en het vraagt mogelijk om een andere strategie. Een daarvan is het vragen van toestemming om initiatief te nemen. Zogeheten 'Permission to play'. Hiervoor zijn een paar dingen nodig om dit ook daadwerkelijk te krijgen.

"Proberen" is vaak een magisch woord als het aankomt om het nemen van initiatief. Laten we dit traject gewoon proberen en werkt het niet, dan kunnen we altijd weer terug. Laten we beproeven of dit een levensvatbaar idee is.

Je kunt er voor kiezen om gewoon dit initiatief te nemen en later wel om vergiffenis te vragen. Maar in een organisatie die niet open staat voor initiatief is dit wellicht geen winnende strategie.

Waar aan te denken voordat je om toestemming vraagt?

Het verkrijgen van 'Permission to Play' doe je niet zomaar, hier zul je wel over enkele zaken moeten nadenken en deze voorbereiden. 

Outcome boven output

Wat is de verwachtte uitkomst van dit initiatief? Wat wil je bewijzen en wat heeft de klant of gebruiker er uiteindelijk aan? Dit is een cruciale stap om bij stil te staan. De uitkomst, het resultaat is niet het eindproduct (dat is de output) maar wat er uiteindelijk voor waarde wordt geleverd (outcome). Dit kan zijn, meer klanten, of behoud van klanten of voorkomen van kosten of besparen van kosten. Nog mooier als dit meetbaar is. Hiermee creëer je duidelijkheid wat je doel is met dit initiatief en zit je niet vast aan een vooraf gedefinieerde output.

Wie?

Aan wie moet je deze toestemming vragen? Wie moet er van op de hoogte zijn en we kan er mogelijk de impact van ondervinden? Als je de juiste personen weet te informeren en vooraf op de hoogte brengt van een initiatief is de kans groter dat je daadwerkelijk de ruimte krijgt.

Klein initiatief (start small)

Maak je initiatief klein, klein genoeg dat de tijd dat dit in beslag neemt kort genoeg is om ervan te leren. Even de gehele business propositie veranderen? Daarvoor zul je geen toestemming verkrijgen. Maar een kleine proef met een of enkele klanten moet vast lukken. 

Verrassingen voorkomen

Als er iets is wat organisaties niet prettig vinden dan zijn het wel verassingen. Dus denk vooraf na hoe je de personen die je om toestemming vraagt zult informeren over voortgang.

Is er toch behoefte aan iets meer structuur voor jouw initiatief? Laat je inspireren in de volgende les. Maar niet voordat je onderstaande video hebt gekeken en hebt hebt nagedacht over dat waar jij initiatief in wilt nemen.

Reflectie

1.  Welk initiatief zou je liever gisteren dan vandaag opstarten in jouw organisatie?

  • a) Wat maakt dat je dat niet eerder hebt gedaan?
  • b) Hoe gaat jouw organisatie doorgaans om met nieuwe initiatieven?

2.  Heb je hiervoor 'permission to play' nodig?

  • a) Zo ja, van wie?
  • b) Welke mensen ondervinden mogelijk impact van jouw initiatief?
  • c) Hoe breng je hen op de hoogte?


3.  Wat wil je bereiken met dit initiatief?

  • a) Wat is de verwachtte outcome?
  • b) Hoe kun je dit initiatief zo klein mogelijk maken dat je het 'veilig' kunt proberen?
  • c) Hoe zorgt je voor openheid over jouw initiatief?
Pen

Bel mij!

Laat je gegevens achter en wij nemen contact met je op!