Ondernemende vaardigheden
Video/Tekst

Visie en Waarden

Les 17 Hoofdstuk 2 Module 3

Op basis van wat besluit je?

Wat is de visie van jouw organisatie? 

En dan bedoel ik niet de slogan! Helaas komen mensen vaak niet verder dan een goedkope slogan. Dat is marketing. De visie van de organisatie beschrijft waar u met uw organisatie naartoe wilt . Wat is de reden dat deze groep mensen dagelijks samenwerkt? Voor welk doel? In welke richting beweegt deze organisatie in de komende vijf tot tien jaar?

Veel management en directieteams maar ook steeds meer productie of diensten teams werken hun visie statements uit. En dit kan nogal wat tijd vragen maar voor een organisatie is het een fundamentele stap om te nemen. Zonder deze richting voor de lange termijn zal de organisatie moeite hebben om een consistent beleid te voeren evenals de besluiten die hier uit voortkomen.

Een klein voorbeeld. Mijn vrouw verhuurt een vakantieappartement voor actieve mensen met of zonder paard. Zij zegt:

"Ik wil zoveel mogelijk mensen en paarden laten genieten van onze accommodatie. Mensen en dieren komen hier tot rust, voelen zich op hun gemak en krijgen dat vakantiegevoel. Zelfs al na 1 dag!"

Vervolgens krijgt zij een vraag of het appartement ook voor een half jaar te huren is. Financieel is dat heel erg aantrekkelijk maar druist dit in tegen haar visie en de reden waarom zij überhaupt is begonnen met verhuren. Zij gaat dus niet in op deze vraag.

De visie van uw organisatie, product of dienst geeft een richting aan de keuzes die u maakt. Dat is voor de leiders in een organisatie handig maar ook voor de medewerkers. Elk besluit wat zij nemen moet direct of indirecte zin bijdragen aan het bereiken van dit doel van die visie.

Hieronder enkele hulpmiddelen ter inspiratie om te beginnen:

5 Bold Steps Vision Canvas

Meer inspiratie hier

Product Vision Board (Extended)

Meer inspiratie hier

Waardensysteem

Naast een richting hebben we als organisatie ook een duidelijk waardesysteem nodig. Een samenhangend geheel van waarden voor een individu, groep of samenleving. Bij een waardesysteem gaat het niet om wat mensen zeggen of doen, maar om de redenen dat zij dat doen, dat wil zeggen hun motivaties en drijfveren.

Het is raadzaam om dit zowel voor jezelf te doen als voor jouw team(s). Het is niet de organisatie die dit waardesysteem oplegt, maar vooral de individuen in jouw organisatie die deze waarden maken. 

Wat zijn jouw persoonlijke waarden?

Pen

Bel mij!

Laat je gegevens achter en wij nemen contact met je op!